lördag 6 mars 2010

Länge leve fotgängarna?

Är det bara jag som har reagerat på Volvos senaste annonskampanj "Länge leve fotgängarna"? När jag såg annonserna fattade jag verkligen inte budskapet. Skulle de sluta tillverka bilar? Efter att ha varit inne på Volvos hemsida har jag emellertid läst mig till att det handlar om att Volvo tagit fram en ny teknik med automatisk inbromsning som ska rädda liv. Ett skämt eller? Nej det verkar inte så. Bilden är för övrigt tagen från Volvos hemsida.

- Med kampanjen vill vi hylla alla fotgängare, precis som bilen gör. En lite ovanlig vinkling för bilindustrin, säger Anders Bothén, projektledare på reklambyrån Forsman Bodenfors.

Enligt Volvo innebär deras nollvision att år 2020 ska ingen skadas svårt eller dö i en Volvobil. Frågan är hur många som skadas eller dör efter att blivit påkörda av en Volvo. Kampanjen har minst sagt en ovanlig vinkling. Hur många är det som tror att barnen på bilden kommer att räddas av den nya tekniken? Inte jag i alla fall. Avgörande kommer fortfarande vara hastighet och uppmärksamhet från föraren. Volvo vill helt enkelt sälja fler bilar så rätt kampanjnamn hade väl varit "Länge leve bilisterna", eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar